Zakelijke mediation is een effectieve methode om strategische-, relatie- en/of juridische conflicten in bedrijfsleven op te lossen, waarbij een mediator de betrokken partijen in staat stelt om samen tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen, waardoor de relaties kunnen behouden blijven. Zakelijke Mediation is doorgaans sneller en goedkoper dan juridische procedures terwijl alle gesprekken en documenten vertrouwelijk blijven.
Enkele voorbeelden van uiteenlopende geschillen:
Geschillen tussen aandeelhouders, partners of op managementniveau in een onderneming;
Leveranciersgeschillen;
Contractuele geschillen;
Geschillen in bouw;
Geschillen in familiebedrijf;
Conflicten bij fusies en overnames;
Geschillen over intellectueel eigendom en concurrentie;
Geschillen bij Samenwerkingsverbanden -Joint Ventures.
Arbeidsmediation is een proces waarbij een neutrale mediator bemiddelt bij uiteenlopende conflicten tussen werkgevers en werknemers, met als doel communicatie, samenwerking en de (arbeids)relatie te herstellen of een goed afscheid te regelen.
Pensioenmediation is bemiddeling bij conflicten rond pensioenzaken tussen een pensioengerechtigde en een bedrijf/pensioenfonds of tussen een pensioengerechtigde en zijn/haar (ex-)partner.
Enkele voorbeelden:
Conflicten over arbeidsvoorwaarden of loopbaanontwikkeling /functioneringsgeschillen;
(Communicatie)problemen of conflicten tussen medewerkers onderling en/of leidinggevende;
Re-integratie bij ziekte, verandering van functie of conflicten over reorganisatie;
Conflicten over ontslag/ vertrekregeling;
Discriminatie of pesten op de werkvloer;
Uiteenlopende conflicten m.b.t. pensioenrechten, zoals de verdeling van pensioenrechten bij echtscheiding of de naleving/wijziging van pensioenafspraken of voorwaarden.
Culturele verschillen in normen, waarden, communicatie en omgangsvormen kunnen leiden tot misverstanden en conflicten op de werkvloer of in zakelijke- en persoonlijke relaties. Interculturele mediation is een bemiddelingsproces waarbij een mediator helpt om conflicten op te lossen tussen partijen uit verschillende culturele achtergronden door wederzijds begrip, respect en effectieve communicatie te bevorderen.
Voorbeelden van mogelijke geschillen:
Conflicten binnen bedrijven en organisaties met internationale medewerkers of multiculturele teams;
Conflicten binnen bedrijven die opereren in andere landen of met internationale partners werken;
Conflicten binnen educatieve instellingen of non-profitorganisaties waar verschillende culturele achtergronden samenkomen;
Geschillen tussen organisaties en personen waarbij misverstanden bestaan over manier van het communiceren, culturele verwachtingen en genderrollen of interpretatie en verwachtingen van regels en afspraken.
Internationale mediation is een proces waarbij een mediator helpt om conflicten tussen partijen uit verschillende landen of bedrijven die internationaal opereren, op te lossen. In plaats van een juridisch traject, waarin vaak complexe internationale wetten en regels gelden, biedt mediation een flexibile en vertrouwelijke benadering. Dit proces is bijzonder nuttig in situaties waarbij culturele verschillen, taalbarieres en uiteenlopende zakelijke praktijken een rol spelen. Mediation is toepasbaar op bijvoorbeeld:
Internationale handelsgeschillen, leveransiersgeschillen en contractuele geschillen (zoals distributie-,franschise- en overige overeenkomsten, intellectuele eigendomsrechten en licentie, verschillende interpretaties van contracten, betalings- en valutaconflicten, etc.);
Geschillen binnen joint venture en andere samenwerkingsverbanden (zoals onenigheid over: strategische richting, besluitvorming en/of winsverdeling, IE en technologieoverdracht, KPI's, exit-strategie, schending van geheimhouding, rolverdeling, etc.);
Overnamesconflicten (zoals: culturele-, boekhouden- of integratieproblemen, ongelijkheid na fusie, conflicten over contractuele afspraken en overnamevoorwaarden, etc.);
Overige zakelijke geschillen in internationale context.
Groepsmediation is een bemiddelingsproces waarbij een onafhankelijke mediator helpt om conflicten tussen groepen of groepsleden op te lossen. Het proces richt zicht op het herstellen van samenwerking en communicatie tussen meerdere teamleden of afdelingen, wat leidt tot een constructieve werkomgeving. In groepsmediation kunnen tevens de gemeenschappelijke doelen van de groep/organisatie verstrekt, hetgeen tot verhoogde betrokkenheid en productiviteit leidt.
Voorbeelden van groepsmediation:
Afdelingsconflicten bij reorganisaties;
Conflicten tussen projectteams;
Interne spanningen of comminicatieproblemen binnen een team/organisatie;
Culturele of fuctionele verschillen tussen afdelingen/teamsleden;
Preventie van verdere escalatie.
Hulp van een professionele deskundigde in communicatie en strategie met onderhandelingen is geschikt voor organisaties en particulieren, die de voordeligste mogelijke afspraken willen maken op uiteenlopende onderwerpen, zoals contracten, prijzen, arbeidsvoorwaarden, strategische richting of samenwerking.
Enkele voorbeelden:
(Internationale) contractonderhandelingen;
Aebeidsvoorwaarden- of ontslagvergoedingsonderhandelingen ;
Vastgoedtransacties;
Interne bedrijfsonderhandelingen.
Pre-mediation is geschikt voor bedrijven en organisaties, teams, individuen en projectgroepen die aan een vroegtijdige probleemoplossing willen werken, voordat de partijen zich engageren in een formeel mediationtraject. Door pre-mediation in te zetten, kunnen partijen effectiever samenwerken aan oplossingen voordat de situatie escaleert, hetgeen leidt tot het vermijden van langdurige geschillen.
Pre-Mediation een vorm hebben van verkennende gesprekken, informele bijeenkomsten, individuele gesprekken of evaluatie van geschilpunten.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.